تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

منابع انسانی در حال حرکت به سمت تحول دیجیتال است
سرپرست منابع انسانی مدرسه اینورس در گفت‌و‌گو با تریبون‌نیوز مطرح کرد:

منابع انسانی در حال حرکت به سمت تحول دیجیتال است

منابع انسانی در حال حرکت به سمت تحول دیجیتال است

منابع انسانی به عنوان ستوان فقرات یک سازمان، نقش انکارناپذیری در پیشرفت و توسعه یک کسب‌وکار ایفا می‌کند. فعالان منابع انسانی نه تنها قدرت کاری و توانایی فردی را نشان می‌دهند، بلکه به عنوان مولد انرژی، ابتکار و خلاقیت در مسیر موفقیت و رشد سازمانی عمل می‌کنند.
از دلایل اصلی اهمیت منابع انسانی در سازمان‌ها، می‌توان به رشد توانمندی‌های استراتژیک، توانایی جذب و نگهداشت نیروی کار ماهر و مدیریت بهینه آنها اشاره کرد. با توجه به این موارد، مدیران سازمان باید به واحد منابع انسانی توجه ویژه‌ای داشته باشند. ما نیز به بهانه روز ملی منابع انسانی و فرارسیدن فصل استخدام تصمیم گرفتیم به چالش‌ها و نقش اثرگذار فعالان حوزه منابع انسانی در توسعه کسب‌وکارها بپردازیم. در ادامه گفت‌وگوی تریبون‌نیوز را با غزاله بداقی، سرپرست منابع انسانی مدرسه اینورس می‌خوانید.

خانم بداقی، لطفا قبل از هر چیز درباره‌ی سوابق و مسیر شغلی‌تان بگویید.

من غزاله بداقی هستم، بعد از چند سال فعالیت به عنوان کارشناس تولیدمحتوا، وارد حوزه منابع انسانی شدم و طی ۴ سال اخیر این شانس را داشتم که عضوی از تیم منابع‌ انسانی یکتانت، شیپور و در حال حاضر به عنوان سرپرست منابع انسانی در مدرسه اینورس فعال باشم. روزی که وارد اینورس شدم واحد منابع انسانی شکل نگرفته بود و آن زمان ما آستین‌ها را برای ساختن این واحد بالا زدیم.

به‌نظر شما، چه چالش‌هایی در حوزه منابع انسانی وجود دارد؟

دغدغه‌های زیادی هست؛ از مهاجرت گسترده‌‌‌ نیروهای تازه‌‌نفس و افراد صاحب‌نظر در رده‌های بالای سازمانی گرفته تا سرعت تغییرات در دنیای بعد از کرونا و خو گرفته به هوش مصنوعی، همه این موارد چالش‌های امروز منابع انسانی هستند.

فکر می‌کنید در سال جدید چه اقداماتی در این حوزه انجام خواهد شد؟

در سطح فرامرزی باید منتظر ظهور ابزارهای بروزی باشیم که فعالیت را برای مشاغل مختلف آسان‌‌تر می‌کنند. در سطح اکوسیستم استارتاپی ایران هم به نظر می‌رسد امسال قرار است به استقبال محصولات دیجیتال جدید و قابل توجهی برویم که حرف‌های جدیدی برای گفتن خواهند داشت.

چشم‌انداز حوزه منابع انسانی را چطور می‌بینید؟

این روزها با ترند عبارت داده‌محوری در مدیریت منابع انسانی مواجه هستیم. عبارتی که نام آن را بسیار می‌شنویم اما مشتاقانه منتظریم تا عملیاتی‌شدن داده‌محوری را در مدیریت منابع انسانی به چشم ببینیم. به‌نظر می‌رسد فضای مدیریت منابع انسانی در حال حرکت به سمت استفاده بیشتر از دنیای تکنولوژی و اتومیشن است که اتفاق بسیار خوبی بوده، چون ادامه این روند، نه تنها قرار نیست افراد را از کار برکنار کند، بلکه می‌تواند باعث بشود کارشناسان این حوزه بتوانند زمان بیشتری را به فعالیت‌های مهم‌تر از سطح عملیات اختصاص بدهند.

از نظر شما منابع انسانی برای بهبود فرآیند جذب و نگهداشت نیروی انسانی چه رویکردی را باید درنظر بگیرد؟

احتمالا برای هر سازمانی با توجه به نیازها، سیاست‌ها، امکانات و ارزش‌های آن مجموعه می‌شود نسخه‌ی متفاوتی پیچید. با کنار هم چیدن این چند رکن حتما می‌شود به جواب سوال «کدام روش‌ها؟» رسید. قبل از آن مهم است که موارد گفته شده مشخص شوند و از نظر تمامی ذی‌نفع‌های آن سازمان جواب مشترکی برای هر رکن وجود داشته باشد تا شاخصه‌های نگهداشت بعد از آن طراحی بشوند. این هم‌سو بودن معمولا کلید ماجراست.

آیا دوره کرونا، بینش و نگرش جدیدی را برای منابع انسانی ایجاد کرده است؟

انعطاف در فضای کار، بازنگری در شیوه‌های مدیریت و ارزیابی عملکرد، امکان بهره بردن از همکاری با نیروهای شاخص بدون در نظر گرفتن مسافت و … مواردی هستند که به نظر می‌رسد ما آن‌ها را مدیون دوران سخت و عجیب پاندمی هستیم.

به نظر شما، آیا تبعات دوران کرونا و دورکاری، همچنان باقی مانده یا توانسته ترندهای جدیدی را ایجاد کند؟

معمولا در مواجه شدن با هر پدیده یا اتفاق این چنینی، چند مرحله را از سر می‌گذرانیم: ترس، روبرو شدن، پذیرش و نهایتا آگاهی و کسب دانش. کرونا، هوش مصنوعی و یا هر موضوع تاثیرگذار دیگری در آینده هم احتمالا همین مراحل را از سر خواهند گذشت. دیر یا زود ترسمان می‌ریزد، تجربه‌ای کسب می‌کنیم و با دانش ایجاد شده، خودمان را به شرایط جدید نزدیک می‌کنیم. دوران کرونا هم بالاخره گذشت اما ابعاد و انعطافی را از شیوه‌های کار کردن برای ما روشن کرد که قطعا در سرنوشت و رویکرد بسیاری از کسب‌وکارهای جوان موثر واقع شده است.

هانیه عرفانی‌نژاد

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار منتشر شده
بخش خصوصی ستون فقرات اقتصاد کشور است بازدید امید سحرخیز معاون زیربنایی، تولیدی و اقتصادی بازرس ویژه رئیس‌جمهور از غرفه ایمیدرو زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف رأی بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه شناسنامه‌دار کردن نوآوری‌ها، رسالت مالکیت فکری است فرصت نمایشگاه ایران اکسپو برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان بخش کشاورزی حضور دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 پیگیری اتاق ایران برای بهبود محیط کسب‌و‌کار و تقویت تجارت ﭘﺬﯾﺮه ﻧﻮﯾﺴﯽ اوراق ﻣﺮاﺑﺤﻪ جدید با نماد «فناپ زیرساخت ۰۷» اعمال فیلترینگ در دیسکورد و مشکلات گسترده آن راهکار عملی اتاق تهران برای ایجاد مکانیزم تبادل بازرگانی بین ایران و پاکستان همراهی ایران و چین منجر به تقویت اقتصاد آنها می‌شود بررسی موقعیت‌های اقتصادی برای گسترش مناسبات بازرگانی دو کشور اقدام موثر ایمیدرو برای توسعه، هدایت سرمایه‌گذاری است تعیین تکلیف نرخ تاکسی‌های اینترنتی و پیشنهاد داوطلبانه نرخ بالاتر
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها