تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

گفت و گوی روشن نوروزی، روزنامه‌نگار و فعال حوزه ارتباطات درباره گزارش جاب‌ویژن با تریبون‌نیوز
روشن نوروزی، روزنامه‌نگار و فعال حوزه ارتباطات درباره گزارش جاب‌ویژن به تریبون‌نیوز گفت:

جامعه آماری گزارش حقوق و دستمزد برای مشاغل حوزه ارتباطات محدود است

گفت و گوی روشن نوروزی، روزنامه‌نگار و فعال حوزه ارتباطات درباره گزارش جاب‌ویژن با تریبون‌نیوز

فعالان حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات، نسبت به گزارش حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ جاب‌ویژن واکنش نشان داده و از زوایای مختلفی آن را نقد کرده‌اند. ما در تریبون‌نیوز، با برخی از فعالان این حوزه مانند حدیث‌ خسروی و پیمان‌ گل‌وردی که از منتقدان این گزارش بودند، گفت‌وگو کردیم و اکنون پای صحبت‌های روشن نوروزی، سردبیر رسانه مصور نشستیم و نظر او را درباره گزارش حقوق و دستمزد منتشرشده توسط پلتفرم کاریابی جاب‌ویژن پرسیدیم.

روشن نوروزی، در این‌باره گفت: «از چند جهت باید به این گزارش نگاه کنیم. قبل از هر چیز باید ببینیم که گزارش حقوق و دستمزد که توسط جاب‌ویژن منتشرشده، قرار است چه کارکردی داشته باشد. فکر می‌کنم همان‌طور که منتشرکنندگان این گزارش در یکی از فصل‌های آن درباره روش‌های مذاکره صحبت کرده‌اند، این گزارش قصد دارد ابزاری برای مذاکره باشد. بنابراین، ما این گزارش را در حمایت و از نگاه کارجویان می‌بینیم؛ اما برای بسیاری از فعالین حوزه ارتباطات، این کارکرد وجود ندارد. گزارشی که منتشرشده به‌نظر بسیاری از فعالین حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی با واقعیت موجود فرق می‌کند و نمی‌تواند کارکرد مذاکره‌ای را برای آن‌ها ایجاد کند.»

این فعال حوزه رسانه و روابط‌عمومی در ادامه به کوچک بودن جامعه آماری فعالان حوزه روابط‌عمومی در گزارش حقوق و دستمزد جاب‌ویژن اشاره کرد و افزود: «وقتی ما می‌بینیم که اعداد منتشرشده در این گزارش با واقعیت تفاوت دارد و نمی‌توانیم آن را به‌عنوان ابزاری برای مذاکره ببینیم، روش اجرای این پژوهش را مورد بررسی قرار می‌دهیم. آن‌جاست که متوجه می‌شویم احتمالاً روش پژوهش، جامعه آماری پژوهش و منابعی که داده‌های آن برای انتشار بررسی شده‌‌اند، نقص‌هایی داشته‌اند. جامعه آماری پژوهش برای برخی از موقعیت‌های شغلی مانند روابط‌عمومی عدد بزرگی نیستند. نکته بعدی این است که برخی عناوین شغلی مانند روابط‌عمومی محل بحث و چالش هستند.»

نوروزی، نبود شرح شغلی مناسب برای روابط‌‌‌‌عمومی در پلتفرم‌های کاریابی را یکی دیگر مسائل چالشی این گزارش دانست و گفت: «ما می‌بینیم که گاهی شرکت‌ها در عنوان شغلی منشی مدیرعامل هم می‌‌‌نویسند مسئول روابط‌عمومی. شاید کسب‌وکارها فکر می‌کنند اگر به‌جای نوشتن عنوان شغلی منشی، بنویسند مسئول روابط‌عمومی، عنوان زیباتری را انتخاب کرده‌اند. از طرف دیگر، وقتی به خود جاب‌ویژن که یکی از منابع این پژوهش بوده مراجعه می‌کنیم، با مجموعه‌ای از عناوین شغلی مواجه می‌شویم که نوشته‌‌شده مسئول روابط‌عمومی اما شرح شغلی متفاوتی با روابط‌عمومی داشته‌اند.

مسئله بعدی در خصوص پژوهشی که جاب‌ویژن انجام داده، این است که آیا افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی نماینده موقعیت شغلی‌‌ انتخابی‌شان بوده‌اند؟ می‌دانم که اصالت‌سنجی در این زمینه دشوار و پیچیده است اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت. مثلا ممکن است کسی که برای پاسخگویی به‌ تلفن استخدام شده اما در عنوان شغلی‌اش آمده «مسئول روابط‌عمومی»، در این نظرسنجی شرکت کرده باشد که همین مسئله داده‌های آماری گزارش را تغییر می‌دهد. از طرف دیگر، اگر تعریف روابط‌عمومی سنتی و مدرن را مدنظر قرار دهیم، متوجه می‌شویم که این تعاریف، دو بازار متفاوت را تشکیل می‌دهند. در حالی که در این گزارش داده‌های این بازارها یک‌جا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به‌نظرم، مشاغل حوزه ارتباطات، استراتژیک هستند و به جزئیات بیشتری نیاز دارند. فکر می‌کنم برای آن‌که داده‌های این گزارش دقیق‌تر می‌شد، منتشرکنندگان این گزارش،‌ نظرسنجی را به کاربران پلتفرم جاب‌ویژن محدود نمی‌‌کردند و جامعه آماری‌شان را با کمک نهادهای صنفی گسترش می‌دادند تا افرادی که به‌طور حرفه‌ای در این مشاغل فعال هستند هم در نظرسنجی شرکت کنند.»

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار منتشر شده
آی‌هیت، نماد افتخار و نشانگر پیشرفت همه‌جانبه علمی‌ و فناوری ایران است بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور افتتاح می‌شود دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول برگزار شد وزارت امورخارجه از نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ حمایت می‌کند اکسپو فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های صادراتی استان‌هاست بخش خصوصی ستون فقرات اقتصاد کشور است بازدید امید سحرخیز معاون زیربنایی، تولیدی و اقتصادی بازرس ویژه رئیس‌جمهور از غرفه ایمیدرو زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف رأی بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه شناسنامه‌دار کردن نوآوری‌ها، رسالت مالکیت فکری است فرصت نمایشگاه ایران اکسپو برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان بخش کشاورزی حضور دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 پیگیری اتاق ایران برای بهبود محیط کسب‌و‌کار و تقویت تجارت ﭘﺬﯾﺮه ﻧﻮﯾﺴﯽ اوراق ﻣﺮاﺑﺤﻪ جدید با نماد «فناپ زیرساخت ۰۷» اعمال فیلترینگ در دیسکورد و مشکلات گسترده آن
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها