تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

هوش مصنوعی حوزه منابع انسانی را متحول خواهد کرد
مریم راشدی، مدیر منابع انسانی اسنپ در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز عنوان کرد:

هوش مصنوعی، حوزه منابع انسانی را متحول خواهد کرد

هوش مصنوعی حوزه منابع انسانی را متحول خواهد کرد

واحد منابع انسانی یکی از پیچیده‌ترین واحدها به لحاظ درگیری با نارسایی‌ها و مشکلات موجود در سازمان است. فعالان منابع انسانی علاوه بر استخدام افراد همسو با ارزش‌های پیشنهاد شده از سوی کارفرما باید بتوانند پاسخگوی طیف گسترده‌ای از انتظارات بازار باشند.
به گفته مریم راشدی، مدیر منابع انسانی اسنپ، عدم توجه به مهارت‌های نرم طی سال‌های تحصیلی افراد، منابع انسانی را با چالش آموزش نیروی انسانی مواجه کرده است. او معتقد است افراد با تفاوت‌های فردی خود، نیازهای مختلفی برای حضور در یک سازمان دارند و مواردی مانند، تعادل زندگی و کار و امنیت روانی در محیط سازمان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته‌اند.
راشدی که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه شهید بهشتی تهران و ام‌بی‌ای از دانشگاه ایرلند است، سابقه ۱۲ سال فعالیت را در حوزه منابع انسانی دارد. در ادامه گفت‌وگوی تریبون‌نیوز با مریم راشدی، مدیر منابع انسانی اسنپ را می‌خوانید.

خانم راشدی، از دیدگاه شما حوزه منابع انسانی، امروز با چه چالش‌هایی درگیر است؟

با توجه به شرایط موجود، سازمان‌ها همچنان با موضوع خروج و مهاجرت همکاران خود مواجه هستند. جذب و نگهداشت افراد یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعلی منابع انسانی سازمان‌هاست.
چالش دیگر، توجه نکردن مدارس و دانشگاه‌ها به موضوع مهارت‌های نرم مثل گفت‌وگو و ارتباط موثر، مهارت‌های مدیریتی و مواردی از این دست است که باعث می‌شود جای خالی این آموزش‌ها به‌شدت احساس شود.
علاوه بر این موارد، وجود طیف متنوعی از انتظارات در بازار کار از دیگر چالش‌های امروز منابع انسانی است. منابع انسانی باید بتواند ارزش‌های پیشنهادی کارفرما (EVP) را بر اساس این طیف طوری پیشنهاد دهد که تمام موارد پوشش داده شود. این انتظارات مواردی مانند رقابتی بودن حقوق و مزایا، پیشرفت در مسیر شغلی، توسعه مهارت‌ها، تعادل کار و زندگی، امنیت روانی در محیط کار و … را دربرمی‌گیرد که هر کدام بحث مفصلی دارند.

فکر می‌کنید در سال جدید با چه بحران‌هایی در این حوزه مواجه خواهیم شد؟

در شرایط پیچیده، نمی‌توان پیش‌بینی میان‌مدت مشخصی داشت، اما به‌طور کلی با ثابت در نظر گرفتن متغیر اقتصادی، احتمالا در سال جدید هم بیش از گذشته جذابیت بازارهای داخلی برای کارجویان و متخصصان کاهش پیدا می‌کند و همچنان سازمان‌ها مشکلات سال‌های اخیر در جذب و نگهداشت همکاران را خواهند داشت.

به عنوان فعال حوزه منابع انسانی، چشم‌انداز این حوزه را چطور می‌بینید؟

با توجه به شرایط اقتصادی موجود، منابع انسانی همچنان نیازمند توجه ویژه به حوزه جذب و نگهداشت همکاران است. در نگاه بلندمدت‌تر همانطور که گفتم تدوین و تعیین چشم‌انداز مبتنی بر فرض ثبات محیط است که نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا روز‌به‌روز شاهد افزایش پیچیدگی هستیم. با توجه به این شرایط، نیاز است منابع انسانی چه در فرآیند و چه در تصمیم‌گیری چابک‌تر عمل کند. به عنوان مثال تغییرات تکنولوژی و به‌خصوص ظهور و پررنگ شدن نقش هوش مصنوعی از دو جنبه منابع انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اول تغییر ماهیت تدریجی شغل‌ها و دوم نیاز به مهارت‌افزایی (upskill) و بازآموزی مهارت (reskill) افراد در این مشاغل که منابع انسانی باید برای چنین مواردی آماده باشد.
علاوه بر این، موضوعاتی مثل توسعه مهارت‌های نرم، حفظ سلامت روانی همکاران، مدیریت استعداد و ایجاد فرهنگ یادگیری و نوآوری نیز از موضوعات بسیار مهمی هستند که فکر می‌کنم با گذشت زمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

هانیه عرفانی‌نژاد

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار منتشر شده
آی‌هیت، نماد افتخار و نشانگر پیشرفت همه‌جانبه علمی‌ و فناوری ایران است بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور افتتاح می‌شود دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول برگزار شد وزارت امورخارجه از نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ حمایت می‌کند اکسپو فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های صادراتی استان‌هاست بخش خصوصی ستون فقرات اقتصاد کشور است بازدید امید سحرخیز معاون زیربنایی، تولیدی و اقتصادی بازرس ویژه رئیس‌جمهور از غرفه ایمیدرو زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف رأی بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه شناسنامه‌دار کردن نوآوری‌ها، رسالت مالکیت فکری است فرصت نمایشگاه ایران اکسپو برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان بخش کشاورزی حضور دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 پیگیری اتاق ایران برای بهبود محیط کسب‌و‌کار و تقویت تجارت ﭘﺬﯾﺮه ﻧﻮﯾﺴﯽ اوراق ﻣﺮاﺑﺤﻪ جدید با نماد «فناپ زیرساخت ۰۷» اعمال فیلترینگ در دیسکورد و مشکلات گسترده آن
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها