تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
جمعه 14 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

اعطای معافیت مالیاتی و تسهیلات کم‌بهره به فعالان کسب‌وکارهای دیجیتال
حامد منکرسی در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز اعلام کرد:

اعطای معافیت مالیاتی و تسهیلات کم‌بهره به فعالان کسب‌وکارهای دیجیتال

اعطای معافیت مالیاتی و تسهیلات کم‌بهره به فعالان کسب‌وکارهای دیجیتال

سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان یک پل ارتباطی میان کسب‌وکارهای دیجیتال نقش انکارناپذیری در تسهیل چالش‌های بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم برای اتصال آنها به شبکه جهانی دارد.
در پایان سال گذشته شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند، سازمان فناوری اطلاعات نیز با ارائه گواهینامه به آنها مجوز فعالیت این شرکت‌ها را صادر کرد. به گفته حامد منکرسی، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات، این سازمان در سال جدید می‌خواهد این مجوزها را گسترش دهد و همچنین به موضوع رتبه‌بندی مراکز داده و ابری بپردازد.

منکرسی که دارای مدرک دکتری تخصصی مهندسی کامپیوتر با گرایش هوش مصنوعی از دانشگاه سیدنی است، به عنوان عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات و مدیر طرح، برنامه و نظارت راهبردی دانشگاه رازی نیز فعالیت می‌کند. در ادامه، گفت‌وگوی تریبون‌نیوز با حامد منکرسی، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات را در خصوص برنامه‌های این سازمان در سال جدید برای فعالان زیست‌بوم دیجیتال بخوانید.

آقای منکرسی، در سال گذشته سازمان فناوری اطلاعات ایران چه اقداماتی را به انجام رسانده است؟

در پایان سال گذشته ما تعدادی گواهینامه و مجوز را در زمینه مراکز داده و ارائه‌دهندگان خدمات ابری ارائه کردیم و در سال جدید قصد داریم این مجوزها را گسترش دهیم. علاوه برآن، به بحث رتبه‌بندی مراکز داده و ابری می‌پردازیم، اقدامی که تا پیش از این انجام نمی‌شد و بسیاری از خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های فعال در این حوزه از نظر کیفیت ارزیابی نمی‌شدند. این اقدام باعث می‌شود که شرکت‌ها بهبود کیفیت خدمات خود را مد نظر قرار دهند و در رقابت‌ها موفق عمل کنند.
در زمینه سکوها و پلتفرم‌ها نیز برنامه‌هایی برای بهبود کیفیت خدمات و ارزیابی فنی آن‌ها داریم. همچنین، برای بررسی اختلالات موجود در پیام‌رسان‌ها و پایش مداوم آن‌ها، برنامه‌هایی راه‌اندازی کرده‌ایم. با بسیاری از این پیام‌رسان‌ها صحبت کرده‌ایم تا به حداقل رساندن اختلالات و افزایش کیفیت خدمات آن‌ها کمک کنیم.

با توجه به توسعه هوش مصنوعی و ترندهای حوزه تکنولوژی، سازمان در حوزه سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری هوش مصنوعی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در زمینه هوش مصنوعی، شورای راهبری هوش مصنوعی زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شده است و وزارت ارتباطات نقش فعالی در آن دارد. امیدواریم با ایجاد آزمایشگاه‌ها و نهادهایی برای ارزیابی محصولات و فناوری‌های جدید و استانداردسازی آن‌ها، این مسیر را تسهیل کنیم و افراد فعال در این حوزه از خدمات این آزمایشگاه‌ها بهره‌مند شوند. علاوه بر این، در سایر حوزه‌های فناوری اطلاعات برنامه‌های بسیاری برای سال جدید در دست اجرا قرار دارد.

در سازمان فناوری اطلاعات، چه برنامه‌هایی برای حمایت از کسب‌و‌کارهای دیجیتال دارید؟

ما دو برنامه اصلی برای حمایت از کسب‌و‌کارهای دیجیتال داریم. یکی از این برنامه‌ها، معافیت مالیاتی برای کسب‌و‌کارهایی است که در بستر سکوهای اینترنتی داخلی فعالیت می‌کنند. طبق قانون بودجه سال 1402، اگر یک کسب‌و‌کار فعالیت خرید و فروشی خود را در سکوهای اینترنتی داخلی انجام دهد، می‌تواند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شود. برای این منظور، سکوها باید ابتدا برخی اسناد را به سازمان مالیاتی ارائه دهند تا بتوانند مشمول معافیت مالیاتی شوند.
برنامه دیگر، تسهیلات کم بهره است که شامل تسهیلات وجوه و تسهیلات تبصره 18 برای اشتغال می‌شود. فعالان کسب‌وکارهای دیجیتال می‌توانند از این تسهیلات که جزئیات آن در سایت منتشر شده است بهره ببرند.

هانیه عرفانی‌نژاد

 

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار منتشر شده
آی‌هیت، نماد افتخار و نشانگر پیشرفت همه‌جانبه علمی‌ و فناوری ایران است بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور افتتاح می‌شود دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول برگزار شد وزارت امورخارجه از نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ حمایت می‌کند اکسپو فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های صادراتی استان‌هاست بخش خصوصی ستون فقرات اقتصاد کشور است بازدید امید سحرخیز معاون زیربنایی، تولیدی و اقتصادی بازرس ویژه رئیس‌جمهور از غرفه ایمیدرو زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف رأی بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه شناسنامه‌دار کردن نوآوری‌ها، رسالت مالکیت فکری است فرصت نمایشگاه ایران اکسپو برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان بخش کشاورزی حضور دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 پیگیری اتاق ایران برای بهبود محیط کسب‌و‌کار و تقویت تجارت ﭘﺬﯾﺮه ﻧﻮﯾﺴﯽ اوراق ﻣﺮاﺑﺤﻪ جدید با نماد «فناپ زیرساخت ۰۷» اعمال فیلترینگ در دیسکورد و مشکلات گسترده آن
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها