تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

هجدهمین گزارش صنعت پرداخت کشور منتشر شد

تریبون‌نیوز/ هجدهمین گزارش صنعت پرداخت ایران توسط تیم ECM منتشر شد. این گزارش که مربوط به اردیبهشت‌ماه سال 1402 است، براساس آمارهای منتشر شده از طرف بانک مرکزی و شاپرک تنظیم شده است. در ابتدای این گزارش، میزان سهم هر یک از ابزار‌های تراکنش بررسی شده است. کارتخوان، اینترنت و موبایل هرکدام به ترتیب بیشترین سهم را در این آمار به خود اختصاص داده‌اند. ابزار کارتخوان با 3845117613 تراکنش، 92/35 درصد مقدار حجم تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده است. سهم اینترنت و موبایل نیز 5/19 و 2/46 است. مجموع تراکنش‌ها در این ماه 4163644130 بوده است. همچنین بیشترین مبلغ تراکنش نیز به کارتخوان با رقم 7984405533 ریال اختصاص یافته است. کل حجم مبادله شده نیز 9672084447 بوده است.

هجدهمین گزارش صنعت پرداخت کشور منتشر شد

ابزار کارتخوان از نظر تعداد ابزارهای فعال سیستمی و تراکنش‌دار نیز در صدر است. بر اساس شاخص تعداد ابزارهای فعال سیستمی، ابزار کارتخوان با  9890206 تعداد تراکنش در جایگاه نخست قرار دارد و اینترنت با 836094 و موبایل 122153 در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. در بخش ابزارهای تراکنش‌دار نیز جایگاه هرکدام از این سه ابزار به همین صورت است. در این بخش سهم کارتخوان 8000452 است.

هجدهمین گزارش صنعت پرداخت کشور منتشر شد

 وضعیت توزیع مبلغ در تراکنش‌های کارتخوان نیز بررسی شده است. بر همین اساس، 18/8 درصد تراکنش‌های انجام شده با کارتخوان در بازه قیمتی بیست و پنج الی پنجاه هزارتومان بوده است که نسبت به سایر رقم‌ها بیشتر است. در بخش تراکنش‌های اینترنتی نیز وضع به همین شکل است و 20/28 درصد تراکنش‌های صورت گرفته در بازه قیمتی بیست و پنج الی پنجاه هزارتومان است. در بخش موبایل آمار متفاوت است و تراکنش‌های پنج هزار الی پانزده‌هزار تومانی بیشترین سهم از نظر تعداد تراکنش را دارند.

هجدهمین گزارش صنعت پرداخت کشور منتشر شد

یکی دیگر از آمارهای مورد توجه این گزارش، مبلغ کل تراکنش هر psp است. در حال حاضر 12 شرکت به عنوان psp در ایران فعالیت می‌کنند که برخی از آنها شرکت‌های تابعه‌ی بانک‌ها محسوب می‌شوند. شرکت به پرداخت ملت توانسته در این رده‌بندی جایگاه نخست را کسب کند و رقم 2010/83 هزار میلیارد ریال را برای خود ثبت کند. شرکت‌های سپ، پرداخت الکترونیک پاسارگاد، پرداخت الکترونیک سداد، تجارت الکترونیک پارسیان و … نیز در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

هجدهمین گزارش صنعت پرداخت کشور منتشر شد

در بخش وضعیت مبلغ تراکنش هر psp از نظر ابزار‌های تراکنش نیز شرکت به پرداخت الکترونیک در صدر قرار دارد. در قسمت کارتخوان و اینترنت شرکت سپ و در بخش موبایل، تجارت الکترونیک پارسیان در جایگاه دوم قرار دارند. شرکت الکترونیک کارت دماوند در تمام بخش‌ها جایگاه آخر را به خود اختصاص داده است.

هجدهمین گزارش صنعت پرداخت کشور منتشر شد

براساس این گزارش، تعداد کل کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در اردیبهشت سال جاری 145854044 کارت بوده است. 93/63 درصد این کارت‌ها متعلق به کارت‌های برداشت، 6/01 درصد کارت اعتباری و 0/36 درصد نیز کارت اعتباری بوده است. در هر سه بخش، بانک ملی ایران برترین بانک صادرکننده بوده است و به ترتیب آمار 21/05، 15/07 و 91/77 را ثبت کرده است.

به مجموع تعداد تراکنش‌های صادرشده و پذیرش شده ده بانک برتر کشور در این ماه نیز اشاره شده است. بانک‌های ملی، سپه و ملت به ترتیب با 1392/5، 1198/2 و 1175/9 میلیون تراکنش در رده‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. بانک‌های صادرات، کشاورزی، تجارت، رفاه، مهر ایران، سامان و پست بانک نیز دیگر بانک‌های حاضر در این لیست هستند.

هجدهمین گزارش صنعت پرداخت کشور منتشر شد

جایگاه ده بانک برتر کشور از نظر گردش مالی شاپرکی نیز مشخص شده است. بانک ملت با 300/6 همت در جایگاه نخست قرار دارد و بانک ملی با 289/4 همت و بانک صادرات با 222/8 همت در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. سایر بانک‌های این لیست نیز به ترتیب عبارت‌اند از بانک‌های سپه، تجارت، کشاورزی، رفاه کارگران، سامان، مهر ایران و پاسارگاد.

هجدهمین گزارش صنعت پرداخت کشور منتشر شد

هجدهمین گزارش صنعت پرداخت کشور را از اینجا دانلود کنید.

معین شاکری/ تریبون‌نیوز

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار منتشر شده
آغاز عملیات حفاری پروژه فیبر نوری مبین‌نت در شهر سقز نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء آغاز به کار کرد اختتامیه «فن‌تز صنایع غذایی» همزمان با رویداد ملی فبین‌فود برگزار شد تریبون‌نیوز؛ حامی رسانه‌ای اینوتکس 2024 چالش مالیات‌ستانی با سامانه‌ها و ابزارهای جدید تفاهم‌نامه مشارکت سرمایه‌گذاری ایمیدرو و ایدرو در طرح تولید الیاف شیشه مرند گردهمایی برترین فعالان رسانه و تبلیغات بین‌المللی در اینوتکس 2024 برگزار می‌شود کرمان‌‌‌‌ آیدکس با هدف توسعه اقتصاد دیجیتال و ارائه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این استان برگزار می‌شود استراتژی‌های نوین در جذب و نگهداشت سرمایه انسانی بررسی خواهد شد اپتیت از سرویس جدید خود رونمایی کرد یک شرکت بازرگانی افغانستانی برای صادرات گوهرسنگ خام به ایران ابراز تمایل کرد مشخص نبودن جایگاه ایران در نقشه ژئوپلیتیکی آینده جهان نیازمند ابزار مالی جدید برای تحقق شعار سال هستیم جهش تولید با مشارکت مردم بستری برای توسعه اقتصادی است مشکلات مالیاتی، دست و پای تولیدکنندگان را بسته است
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها