تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

تصمیمات خودسرانه حاکمیت در سال گذشته به اقتصاد دیجیتال آسیب زد
پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز عنوان کرد:

تصمیمات خودسرانه حاکمیت در سال گذشته به اقتصاد دیجیتال آسیب زد

تصمیمات خودسرانه حاکمیت در سال گذشته به اقتصاد دیجیتال آسیب زد

در سال گذشته تحولات اجتماعی و اقتصادی بسیاری اتفاق افتاد که تاثیرات آن را در جنبه‌های مختلف کسب‌وکارها شاهد بودیم. اعمال محدودیت‌های روزافزون بر اینترنت و به‌طور خاص فیلترینگ اینستاگرام، باعث بروز چالش‌های جدید برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ شده و بسیاری از آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. اکنون، با عبور از سال 1402 و شروع سال جدید با پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو درباره چالش‌های سال گذشته و پیش‌بینی سال جدید گفت‌وگو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

آقای پورپزشک، به عنوان فعال کسب‌وکار تجارت اجتماعی سال گذشته را چطور ارزیابی کردید و خواسته شما از رگولاتوری در حوزه خود چیست؟

سال ۱۴۰۲، برای کسب‌وکارها بسیار غیرقابل پیش‌بینی بود. تا جایی‌که استارتاپ‌ها برای برنامه‌ریزی کوتاه مدت در زمینه فعالیت خود دچار مشکل و سردرگمی شدند. واضح است که این موضوع علاوه بر آسیب به توسعه کسب‌وکارها، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اثرگذاری و خلاقیت کسب‌وکارها را با آسیب جدی مواجه می‌کند. پادرو نیز به عنوان یک کسب‌وکار فعال در بخش تجارت اجتماعی که حوزه‌ای جدید در خرده‌فروشی آنلاین است، بخش چشمگیری از انرژی خود را در سال ۱۴۰۲ صرف مقابله با آثار فیلترینگ و پایدارسازی شرایطش کرد. از سوی دیگر، به دلیل تصمیم‌های سلیقه‌ای رگولاتور و در صدر آن اختلال در اینترنت، اقتصاد دیجیتال به‌شدت آسیب دید که از‌ نتایج آن، تشدید موج مهاجرت نیروهای خبره بود. قاعدتا کسب‌وکارهای این حوزه، بزرگترین آسیب را از این مهاجرت می‌بینند تا جایی که امروز این موضوع تبدیل به یک بحران جدی شده است.
اما در رابطه با رگولاتوری و نهادهای ناظر، بزرگ‌ترین مشکل عدم آگاهی کافی به بازار تجارت اجتماعی است که نتیجه آن می‌تواند اتخاذ تصمیم‌های سلیقه‌ای یا آسیب‌زا برای این حوزه از خرده‌فروشی آنلاین شود.

با وجود مواردی که بیان کردید، سال 1403 را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

به نظر من، در سال ۱۴۰۳، بزرگ‌ترین دغدغه به حوزه سرمایه انسانی و بعد از آن به تجربه مجدد تصمیم‌های خلق‌الساعه نهادهای حاکمیتی و رگولاتور در رابطه با اقتصاد دیجیتال برمی‌گردد. قاعدتا اقتصاد دیجیتال این روزها بیشتر از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر است و هر تصمیم نابه‌جا و نادرست می‌تواند این بخش را یک قدم بیشتر به فروپاشی نزدیک کند. تنها رویه‌ای که شاید بتواند اندکی به رشد دوباره این بخش کمک کند، اصلاح تصمیم‌های گذشته به ویژه در رابطه با محدودسازی اینترنت، ایجاد مشوق‌های واقعی و ملموس برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اکوسیستم استارتاپی و تسهیل ورود کسب‌وکارهای شاخص اکوسیستم به بورس است.

نویسنده: هانیه عرفانی‌نژاد

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار تریبون‌نیوز
آخرین اخبار منتشر شده
صندوق نوآوری و شکوفایی حامی شرکت‌های پیشگیری از سرطان شد اولین کنفرانس گازهای فشرده ایران برگزار می‌شود شرط اساسی برای فروش سهام استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال است  تبدیل بیش از ۴۰۰ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا با تعطیلی روز پنج‌شنبه خطر حذف ایران از تجارت جهانی قطعی خواهد بود پیش‌بینی سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده  شکل‌گیری زنجیره ارزش منطقه‌ای، نیازمند همکاری بخش خصوصی کشورهای منطقه است سفرهای درمانی رایگان با اسنپ لازمه ایجاد محیط کار مدرن، اهمیت به مسائل بهداشتی است برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری رویداد نوآوری بهره‌ور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مروری بر مهمترین اتفاقات افتتاحیه نمایشگاه «ایران اکسپو 2024» قرارداد پیاده‌سازی فیبر نوری مبین‌نت در شهر دزفول به امضا رسید ضرورت ایجاد معنا در زندگی شغلی پارامترهای تاثیرگذار بر آینده تنظیم‌گری در فروم حکمرانی اینوتکس 2024 میزبانی پاویون اتاق ایران از فعالان اقتصادی در نمایشگاه اکسپو
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها