تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

رویداد اینتک برگزار شد

اولین رویداد از سلسله رویدادهای اینتک برگزار شد. این رویداد، به صورت تجربه‌محور، با حمایت دانشگاه تهران، با هدف گردهمایی فعلان اکوسیستم استارتاپی، فراهم‌سازی فضایی برای یادگیری، رشد حرفه‌ای و همگرایی توسعه‌دهندگان ایرانی و نیز مهیاکردن فضای ارائه دست‌آوردها برای شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال و سرویس‌دهندگان برگزار شد. در اینتک، بازیگران حوزه تکنولوژی به بررسی مسائل و چالش‌ها، بیان دغدغه‌های موجود در شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌ها می‌پردازند. اولین رویداد اینتک، در 23 مهرماه در دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش تریبون‌نیوز، حسن قلیچ‌خانی، مدیر اجرایی رویداد اینتک در ابتدای این رویداد گفت:« اینتک فرصتی ارائه می‌دهد تا حرف‌ها و نکات ارزنده فعالان اکوسیستم و افرادی که نقش‌آفرینی‌های متعددی در این حوزه انجام داده‌اند را بشنویم. امکان شرکت در رویداد به صورت آنلاین هم برای علاقه‌مندان وجود دارد و هم‌اکنون در حال پخش است. این اولین رویداد از سلسله رویدادهای اینتک است و امید است هر فصل بتوانیم آن را با حضور فعالان حوزه کسب‌وکار، تکنولوژی، اکوسیستم استارتاپی و بازیگران اقتصاد نوآور برگزار کنیم.»

حسن قلیچ‌خانی همچنین در بخش ابتدایی رویداد از حامیانی که باعث برگزاری رویداد شدند تشکر کرد و از هم‌بنیان‌گذاران و تیم برگزاری رویداد اینتک آقایان ابولفضل محمودی، هادی کاظمی و علی امینی نیز نام برد و قدردانی کرد.

ایوب محمدیان، رئیس دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری دانشگاه تهران بیان کرد:« هم‌اکنون در کشور، بین انقلاب صنعتی و انقلاب فناوری اطلاعات، شکاف زیادی در کشور ما برقرار است. شرکت‌های صنعتی تاکنون نتوانستند آن‌طور که باید از فناوری که نوآوری ایجاد میکند، استفاده کنند. ما در آینده با برگزاری چنین رویدادهایی، قصد داریم همچون پلی بین شرکت های صنعتی و شرکتهای فناور باشیم، به نحوی که شرکت‌های بزرگ صنعتی بتوانند نیازمندی‌ها و چالش هایهایشان را در چنین بستری بصورت هایی همچون ارائه معکوس (ریورس پیچ)، در اختیار فعالان حوزه فناوری و نوآوری قرار دهند و از این طریق شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر صنعت و فناوری در کشور عزیزمان ایران باشیم . از این رو، از تمام نیروهای خلاق و نوآور دعوت به همیاری و همکاری می‌کنیم.»

او افزود:«در خصوص دیجیتالی شدن و فناوری، تا کنون اقدامات مهم و تاثیرگذاری انجام دادیم و می‌توانیم بگوییم تا کنون رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم. همچنین با همکاری نقش‌آفرینان اکوسیستم نوآور، قطعا اتفاقات تاثیرگذار دیگری نیز رقم می‌زنیم.»

در بخش نخست این رویداد، ارائه‌های تخصصی و بیان تجربیات توسط مدیران شرکت‌های بزرگ انجام شد. ارائه دهندگان این بخش، مسعود کاویانی، دانشمند ارشد اطلاعات در آپارات و فیلیمو، امیرحسین ذولفقاری، رهبری مهندسی دیجی‌کالا، علی کرمی، مدیر مهندسی اسنپ، حمید پورجم، معاون سابق مهندسی در یکتانت و علی اسماعیلی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد فنی تریبون، بودند که به بیان تجربیات خود در موقعیت‌های شغلی خود پرداختند.

امیرحسین ذوالفقاری، رهبر مهندسی دیجی‌کالا در خصوص ورود کاربران به پنل سایت بیان کرد:« چندین سال پیش هیچ سایتی وجود نداشت که با شماره کاربر ثبت‌نامی صورت بگیرد. ما هدفی تعیین کردیم که کاربران بتوانند با شماره موبایل خودشان که تایید شده، به پنل خود دسترسی پیدا کنند و ورود آن‌ها فقط از طریق ایمیل نباشد و به مرور این راه از ورود به پنل را به صورت کامل حذف کنیم. گرچه به ثمر رسیدن آن تا 6 ماه طول کشید، اما نتیجه این پروژه، باعث افتخار ما شد و تاثیرگذار بود. سرعت ورود و ساخت پنل کاربران به صورت چشمگیری بالا رفت و از اقدامات موفقیت‌آمیز ما در دیجی‌کالا بود.»

علی کرمی، مدیر مهندسی اسنپ، به تشریح یکی از بحران‌های این شرکت و چالش‌هایی که تیم فنی برای حل آن گذراند پرداخت و افزود:« بازه زمانی که ما برای حل مشکل پیش آمده داشتیم بسیار کم بود. در نهایت ما موفق شدیم در کمترین زمان ممکن به حل مسئله بپردازیم، اما اگر در این راستا، تمام افراد تیم از داشتن مهارت‌های نرم غنی بوند، بسیار سریع‌تر و آسان‌تر رفع مانع و چالش پیش آمده حل می‌شد. مهارت‌های نرم در کنار یادگیری تمام تخصص‌ها نباید مغفول بماند و با فراگیری آن، کمک‌های شایانی به فعالیت‌های تمام اعضای تیم در هر قسمتی از یک سازمان می‌شود.

علی اسماعیلی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد فنی تریبون از تجربیات یک مدیر ارشد فنی در یک سازمان گفت. او بیان کرد:« مدیر فنی جز خودش کسی دیگر را نمی‌تواند مسئول تشکیل تیمش کند. یک CTO باید افرادش تیمش را سنجیده انتخاب کرده و برای یادگیری و رشد آن‌ها، زمان و سرمایه صرف کند. این موقعیت شغلی همیشه با ابزارهای مختلفی سروکار دارد و باید به آن‌ها مسلط باشد و همگام با به‌روز شدن آن‌ها، تغییرشان دهد. تکونولوژی و رشد سریع آن هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود؛ همچنین یک مدیر ارشد فنی باید همگام با تکنولوژی خود را به‌روز نگه دارد.

او افزود:« برای تغییر زیرساخت‌های کاربری، باید تسلط لازم برای اجرای این کار وجود داشته باشد و با شفاف‌سازی، میزان سود و ضرر آن بررسی شود. با آگاهی افراد از بیش‌تر بودن منفعت آن و تاثیرگذاری در رشد، CTO باید از کار خود دفاع کند و از مسئولیت‌های بزرگ آن تلقی می‌شود.»

در پایان، علی اسماعیلی گفت:« فعالان این موقعیت شغلی، نقش پررنگی در ارائه محصول دارند و با تسلط در زمینه مدیریت محصول و زمان‌سنجی با توجه به نیاز سازمان، باید بتواند زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده تا محصول با موفقیت عرضه شود. همچنین مدیران ارشد فنی به ساعت کاری سازمان پایبند هستند اما در صورت بروز هرگونه مشکلی، می‌دانند که کوچیک‌ترین اختلالی موجب آسیب به سازمان و خودشان می‌شود و مدیران در این وهله از مسئولیت‌های زیادی برخوردار هستند.»

در بخش دوم این رویداد، پنل گفت‌وگو با عنوان بررسی چالش‌های مدیران ارشد تکنولوژی با مدیریت حمید پورجم، معاون سابق مهندسی در یکتانت برگزار شد. سهیل مقدم، مدیر ارشد فنی سابق دیجی‌کالا، فرهاد قاسمی، مدیر ارشد فنی هاست ایران، شروین اسماعیلی، قائم‌مقام فنی دیوار، ابراهیم نبیئی مدیر ارشد فنی علی‌بابا در این پنل حضور داشتند.

سهیل مقدم ضمن تاکید بر سرمایه شرکت‌ها بر نیروهای جوان و فعال بیان کرد:« رقابت در این عرصه نباید صرفا مالی باشد. با پرداختن عمیق به نیروهای فعال در موقعیت‌های مختلف یک سازمان، می‌شنویم که اصل پایبندی آن‌ها رشد و یادگیری است. اساسا تا زمانی که بسیتر برای این اتفاق فراهم شود، نیروهای وفادار و فعالی خواهیم داشت و نکته مهمی است که هم در جذب نیرو باید مورد توجه قرار بگیرد، هم اینکه از تاثیرات روند نگه‌داری آن‌ها نباید غافل شویم.»

ابراهیم نبیئی در پایان بیان کرد:« شاید سخت ترین قسمت CTO این باشد که فردی که در این سمت قرار دارد، باید تلسط کامل به اکوسیستم و کسب‌وکارها داشته باشد. بیان آنچه که در ادبیات فنی می‌گذرد و منتقل کردن صحیح آن، نیازمند تسلط این موقعیت شغلی است.»

سوره پوراشرف | خبرنگار تریبون‌نیوز

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها