تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

اینشورتک‌ها در سال 1403 رشد خواهند داشت
محمدرضا فرحی، بنیان‌گذار بیمه بازار در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز بیان کرد:

اینشورتک‌ها در سال 1403 رشد خواهند داشت

اینشورتک‌ها در سال 1403 رشد خواهند داشت

سال گذشته یکی از مهمترین سال‌های فعالان حوزه نوآوری صنعت بیمه به سبب باز شدن درهای تعامل و به رسمیت شناختن فعالان اینشورتک از سوی نهادناظر بود. پیش از این موضوعاتی همچون، عدم بهره‌برداری از ظرفیت استارتاپ‌های بیمه‌ای، عدم سرمایه‌گذاری در تمامی بخش‌های اینشورتکی، عدم توانایی در حفظ استعدادها و نخبگان محلی و عدم داشتن آگاهی و نگرش مناسب برخی مدیران نسبت به تحولات دیجیتال، چالش‌های مهمی بوده که استارتاپ‌های بیمه‌ای با آن مواجه بوده‌اند. به همین خاطر نقش رگولاتوری در ایجاد فضای نقش‌آفرینی برای استارتاپ‌های بیمه‌ای انکارناپذیر است، از طرفی با توجه به قوانین وضع شده در سال 1402 به‌نظر می‌رسد که صنعت بیمه برای انطباق خود با شرایط جدید در مسیر مهمی قرار گرفته است.

برای همین به سراغ یکی از بازیگران مطرح حوزه نوآوری بیمه رفتیم و نظر او را درباره سال گذشته و پیش‌بینی اتفاقات سال جدید پرسیدیم. در ادامه گفت‌وگوی تریبون‌نیوز را با محمدرضا فرحی، بنیان‌گذار بیمه بازار می‌خوانید.

فرحی، درباره اتفاقات سال گذشته گفت: «در سال 1402، به طور کلی اوضاع خوبی وجود نداشت. با روبه‌رو شدن با رکود تورمی، کمبود سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف و به خصوص کاهش سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارتاپ‌ها، وضعیت اقتصادی ناپایداری را تجربه کردیم. همچنین سهم حق بیمه تولیدی از طریق درگاه‌های آنلاین هنوز پایین بود، اما با این وجود، استارتاپ‌های بیمه رشد قابل توجهی داشتند.»

او با اشاره به چالش‌های خود با رگولاتوری بیان کرد: «سال 1402 تنش‌های ما با رگولاتوری در ارتباط با مسائلی مانند، قیمت‌گذاری استعلامات سامانه سنهاب ادامه داشت. با این حال، با تشکیل تیم مدیریت بیمه مرکزی، محیط برای فعالیت‌های استارتاپ‌های بیمه آرامتر شد و فرصت‌های جدیدی برای این حوزه ایجاد شد.»

بنیان‌گذار بیمه بازار، سال 1403 را اینگونه پیش‌بینی کرد: «در سال 1403، به نظر می‌رسد که اتفاقات ویژه‌ای در شاخص کلان اقتصاد روی نخواهد داد و پیش‌بینی می‌شود که رکود تورمی ادامه خواهد داشت. با این حال، صنعت بیمه نسبت به سایر صنایع کمتر تحت تأثیر تغییرات شاخص‌های اقتصادی قرار می‌گیرد، بنابراین به نظر می‌رسد که رشد استارتاپ‌های این حوزه در سال آینده ادامه خواهد داشت.»

فرحی، با اشاره به اینکه سال گذشته برای برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه بیمه بازار داشته است، گفت: «سال گذشته یک هسته بیمه‌‌ توسط شرکت بیمه بازار ارائه شد که تمامی عملیات مربوط به استعلام، صدور بیمه، ارسال، لجستیک، پشتیبانی، CRM و مالی را به عنوان یک بستر برای سایر سوپر اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کند تا تا اگر بخواهند بیمه به مشتریان خود بفروشند از طریق پلتفرم بیمه بازار اقدام کنند. همچنین، در زمینه ایجاد سامانه هوشمند برای تحلیل ریسک و قیمت‌گذاری هوشمند در بیمه، برخی اقدامات صورت گرفته که برخی از آنها به نتیجه رسیده‌اند و برخی دیگر در حال توسعه هستند. امیدوارم که در سال آینده بتوانیم این پروژه‌ها را با موفقیت به پایان برسانیم.»

او وضعیت فعلی سوییچ بیمه مرکزی را مبهم دانست و گفت: «درباره سوییچ، واقعیت این است که هنوز نمیدانم دقیقاً چیست و چه کارکردی دارد و وضعیت فعلی آن چگونه است. یک موضوع به عنوان سوییچ مطرح شد و با توجه به توصیفاتی که از آن شده بود برنامه‌ای برای حضور در بخش‌های مختلفی از صدور، پرداخت و استعلام بیمه بود. این موضوع به نظر می‌رسد که منجر به تصدی‌گری، انحصار و ورود نهادناظر به فعالیت‌های کسب و کارها خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود که سوییچ اختیاری است، اما به نظر می‌رسد که برنامه‌های توسعه‌ای در زمینه‌هایی که ممکن است به انحصار بخش خصوصی منجر شود، متوقف شده است و حداقل تاکنون چیزی درباره توسعه جدید آن شنیده نشده است. در بیمه مرکزی، تنها بخشی که از سوییچ استفاده می‌شود، استعلامی است که در ابتدای فرآیند خرید بیمه‌نامه قرار دارد. در این فرآیند، کاربر پلاک و کدملی خود را وارد می‌کند و اطلاعات بیمه‌ای فرد به صورت محدود توسط آن API برای ما ارسال می‌شود. اگر این فرآیند به عنوان سوییچ شناخته می‌شود، ما با آن مشکلی نداریم. اما به طور کلی به‌نظر می‌رسد موضوع سوییچ در حال حاضر منتفی شده یا مسکوت مانده است!»

نویسنده: هانیه عرفانی‌نژاد

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها