تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

گفت‌وگوی حسین غضنفری با تریبون نیوز به بهانه شروع سال جدید
حسین غضنفری، مدرس حوزه رمزارزها در گفت‌وگو با تریبو‌ن‌نیوز عنوان کرد:

۱۴۰۳؛ سال سخت مالیاتی است

گفت‌وگوی حسین غضنفری با تریبون نیوز به بهانه شروع سال جدید

بازارهای مالی و به‌خصوص ارزهای دیجیتال همواره برای مردم جامعه و سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ جذابیت دارند. با این حال، این بازارها به دلیل نوسانات قیمتی و مباحثی چون ابهامات قانون‌گذاری و محدودیت‌هایی که وجود دارد، با مشکلات خاصی مواجه هستند. با پایان سال ۱۴۰۲ و ورود به سال ۱۴۰۳، ما در تریبون‌‌نیوز، گپ‌وگفتی داشتیم با حسین‌ غضنفری که یکی از فعالان حوزه سرمایه‌گذاری و تحلیلگر و مدرس در حوزه رمزارزهاست. در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

آقای غضنفری، سالی که گذشت را در حوزه کسب‌وکارها چطور ارزیابی می‌کنید و انتظار شما از حاکمیت به‌عنوان یکی از فعالان حوزه رمزارز چیست؟

سال گذشته روند مهاجرت نخبگان افزایش پیدا کرد و شاید بتوان گفت که در این سال، سرعت مهاجرت نیروی متخصص در حوزه فناوری و نوآوری بیشتر شده است. حوادث ۱۴۰۱ و مسائل اقتصادی و اجتماعی در افزایش سرعت مهاجرت نیروی انسانی متخصص تاثیر بسزایی گذاشته است. از طرفی، شرایط در حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری نیز در حال سخت‌تر شدن است. فضا به سمتی پیش می‌رود که متاسفانه با توجه به رویکرد دولت و افزایش مالیات، به نفع کسب‌وکارهای کوچک نیست.
من فکر می‌کنم که به دلیل نبود یک زیرساخت درست مالیاتی، کسب‌وکارهای خصوصی و خرد با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد. در حوزه رمزارزها نیز سیاست دولت همواره محدودسازی بوده که متاسفانه رویکرد غلطی است؛ تمام این موارد روی بازار تاثیر می‌گذارند. هر چند، بعید می‌دانم که با این اقدامات حجم بازار ارزهای دیجیتال تغییری کند ولی بخشی از بازار زیرزمینی خواهد شد. بازنده این مسئله نیز به‌طور قطع قانون‌گذار است چون با تصمیمات اشتباهی که می‌گیرد، به عدم‌شفافیت در حوزه رمزارزها دامن می‌زند.

با وجود دشواری‌های سال ۱۴۰۲ که بخشی از آن را ذکر کردید؛ سال پیش‌رو را چگونه می‌بینید؟ آیا نسبت به سال جدید خوش‌بین هستید؟

در حوزه قانون‌گذاری رمزارزها امیدی ندارم ولی در حوزه‌های مالی که تخصص من نیز در این زمینه است، فکر می‌کنم که سال سختی را پیش‌رو خواهیم داشت. البته من نسبت به سال گذشته نیز همین احساس را داشتم ولی تصورم این است که سال ۱۴۰۳، از نظر بازارهای مالی اوضاع بهتری را نسبت به سال ۱۴۰۲ خواهد داشت.
معتقدم که قیمت دلار در سال جدید افزایش می‌یابد و این موضوع خودبه‌خود روی تمام بازارها تاثیر خواهد گذاشت. فکر می‌کنم به‌خاطر معافیت مالیاتی و ارزندگی برخی سهام و رشد دلار و مباحثی از این دست، بازار بورس در سال ۱۴۰۳ رونق بگیرد.

پروانه حسین‌زاده

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها