تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

مهم‌ترین اتفاق سال گذشته، تغییر نگاه نهادهای نظارتی به اینشورتک بود
هانیه کارخانه، هم‌بنیان‌گذار یارا724 در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز عنوان کرد:

مهم‌ترین اتفاق سال گذشته، تغییر نگاه نهادهای نظارتی به اینشورتک بود

مهم‌ترین اتفاق سال گذشته، تغییر نگاه نهادهای نظارتی به اینشورتک بود

قوانین و مقررات سنتی و غیرکارآمد سبب ایجاد محدودیت و کاهش نوآوری در صنایع مختلف می‌شود. قوانین ناکارآمد مشکلات متعددی را برای صنایعی مانند بیمه و فناوری‌های بیمه به وجود می‌آورد. این قوانین ممکن است انعطاف پذیری کافی را برای ارائه خدمات و محصولات نوآورانه در این صنعت فراهم نکنند. از طرفی، عدم دسترسی به فناوری‌های نوین و کمبود سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه می‌تواند مانع از ایجاد نوآوری در بیمه شود.
به طورکلی، صنعت بیمه به سبب پیچیدگی و بافت سنتی که در تار و پود خود دارد در رویارویی با نوآوری مقاوم بوده است. به همین خاطر بسیاری از استارتاپ‌های حوزه بیمه در زمینه فعالیت خود با چالش‌هایی نظیر موارد گفته شده روبرو بوده‌اند. ما تصمیم گرفتیم به بهانه پایان سال 1402 و آغاز سال جدید با تعدادی از فعالان حوزه اینشورتک گفت‌و‌گو کنیم تا از نگاه آنها سال گذشته و پیش‌بینی سال پیش‌رو را جویا شویم. در ادامه گفت‌و‌گوی ما را با هانیه کارخانه، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ‌های یارا۷۲۴، هشتگ بیمه و تماسینو می‌خوانید.

هانیه کارخانه، درباره سال گذشته بیان کرد: «سال 1402، با وجود مشکلات اقتصادی و نوسانات نرخ ارز، برای استارتاپ‌های کشور سال موفقی نبود. اما اتفاق ویژه‌ای که برای استارتاپ‌های حوزه بیمه رخ داد؛ ورود نهاد ناظر برای بهبود تعریف نقش فعلی اینشورتک‌ها در صنعت بیمه بود. تا قبل از سال 1402، جایگاه مشخصی برای استارتاپ‌ها وجود نداشته و هنوز هم انجمنی مستقل برای اینشورتک‌ها وجود ندارد. این نشان می‌دهد که استارتاپ‌ها هنوز نقش خود را در صنعت بیمه پیدا نکرده‌اند و برای توسعه آن‌ها و ورود بازیگران جدید، نیاز به حمایت و تنظیمات قوانینی بوده است که خوشبختانه در سال گذشته به وقوع پیوست.»

به گفته کارخانه، تصویب آیین‌نامه‌های تأسیس و فعالیت شرکت‌های فناور بیمه‌ای، راه‌اندازی سندباکس بیمه، اقدامات بزرگی هستند که تأثیرات آن‌ها را در سال‌های آینده خواهیم دید.

هم بنیان‌گذار استارتاپ یارا۷۲۴ با اشاره موانع رفع شده در سال 1402 گفت: «در سال 1402، پس از تصویب و تغییر آیین‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه، دیگر مانعی برای سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های بیمه در استارتاپ‌ها وجود نداشت و این امر انگیزه بیشتری برای فعالیت استارتاپ‌ها فراهم می‌کند؛ زیرا همانطور که در زمین کاشت بذر بدون آب امکان‌پذیر نیست، استارتاپ‌ها نیز برای رشد و توسعه خود به منابع مالی نیاز دارند.»

او ادامه داد: «ما باید در سال آینده تلاش کنیم تا ذینفعان خود را با فناوری‌های نوین، به ویژه هوش مصنوعی، آشنا کنیم. اگرچه امروز در قیاس با گذشته ذهنیت بازیگران سنتی تا حد زیادی با فضای کاربری فناوری‌های جدید، آشنا شده است. به عنوان مثال، دو سال گذشته به شرکت بیمه‌‌ای برای معرفی ربات دستیار ارزیابی خسارت خود مراجعه کردیم. مدیر اتومبیل آن شرکت به دلیل عدم استفاده از هوش مصنوعی در محاسبه قیمت خسارت وارد شده، فرآیند ارزیابی خسارت را با استفاده از این نوآوری قبول نکرد، زیرا اطلاعی از نوآوری و توانایی‌های هوش مصنوعی نداشت. امروز اما نوع نگاه مدیران سنتی بیمه به فناوری متحول شده و تا حدود زیادی با نقش نوآوری در بهبود فرآیندهای سنتی آشنایی پیدا کرده‌اند.»

کارخانه سال جدید را اینگونه پیش‌بینی کرد: «با توجه به آیین‌نامه‌های تصویب شده و بستری که برای فعالیت استارتاپ‌های بیمه ایجاد شده است، من نسبت به سال 1403 خوشبین هستم. امیدوارم که این تلاش‌ها برای نزدیک‌تر کردن فضای سنتی به نوآوری، منجر به رشد موفقیت‌آمیز استارتاپ‌های حوزه بیمه‌ شود. »

هم‌بنیان‌گذار استارتاپ هشتگ بیمه ضمن تاکید بر اینکه سوییچ بیمه مرکزی منافاتی با منافع استارتاپ‌ها ندارد، گفت: «من تاکنون متوجه دلیل مخالفت کارگزاران بیمه در مورد منع استفاده از سوییچ نشدم، چراکه نقش سوییچ سنهاب یک نقش مشخص و تنظیم‌کننده است و هرگز تداخل منافعی با استارتاپ‌ها نداشته است. یک کارگزار بیمه هنگامی که می‌خواهد یک عملیات بیمه‌ای انجام دهد، به تاریخچه بیمه‌نامه‌ای نیاز دارد. فرآیند سوییچ این امکان را به کارگزار بیمه می‌دهد تا بتواند استعلامات مورد نیاز خود را دریافت کند، مگر اینکه استارتاپ‌ها به دنبال موضوعات خارج از این استعلامات باشند و آن را محدودیت ببیند.»

کارخانه درباره تجربه استفاده از سامانه سوییچ بیان کرد: «در حال حاضر ما برای سه استارتاپ بیمه‌ای خود از این استعلامات استفاده می‌کنیم و هیچ محدودیتی در این فرآیند برای خود ندیده‌ایم. اگر کارکرد و عملکرد سوییچ سنهاب به درستی تعریف شود، کاملاً با آن موافقم، زیرا می‌تواند به بهبود عملکرد فرآیندها کمک کند. به عنوان مثال، در یارا 724، با استفاده از استعلامات سنهاب، زمان ثبت پرونده خسارت با کمک استعلامی که دریافت می‌کنیم، باعث می‌شود که فرد نیازی به جمع‌آوری تمامی اطلاعات بیمه‌نامه خود نداشته باشد و تنها با وارد کردن شماره پلاک و کد ملی خود، ما به تمامی سوابق بیمه‌ای او دسترسی پیدا کنیم.»

نویسنده: هانیه عرفانی‌نژاد

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها