تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

حوزه سلامت دیجیتال با رگولاتوری عجین است!
مهدی خدادادی، مدیرعامل دکتر ساینا در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز مطرح کرد:

حوزه سلامت دیجیتال با رگولاتوری عجین است!

حوزه سلامت دیجیتال با رگولاتوری عجین است!

سال 1402 سال پرچالشی برای کسب‌وکارهای اینترنتی به ویژه سلامت دیجیتال بود. پیش از این، دولت وعده الکترونیکی شدن پروسه درمان و نسخه‌پیچی آن را داده بود، اما اختلال و اعمال محدودیت‌ها در اینترنت باعث سردرگرمی مردم و پیچیده شدن شرایط شد. اگرچه پاندمی کرونا باعث شد تا سلامت دیجیتال جای خود را میان افراد جامعه باز کند ولی نبود زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات پلتفرم‌های آنلاین سلامت و عدم حمایت رگولاتوری از بازیگران این حوزه منجر به نارضایتی بسیاری از آن‌ها شده است. حالا که سال 1402 به پایان رسیده و سال جدید آغاز شده است، با یکی از بازیگران مطرح حوزه سلامت دیجیتال درباره چالش‌های این حوزه در سال گذشته و پیش‌بینی او از سال آینده گپ‌وگفتی داشتیم. گفت‌وگوی تریبون‌نیوز با مهدی خدادادی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار دکتر ساینا را در ادامه می‌خوانید.

آقای خدادادی سال 1402 را در حوزه کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال چطور ارزیابی می کنید و انتظار شما از حاکمیت چیست؟

حوزه سلامت در همه جای دنیا اساسا با حاکمیت عجین است، اما تا زمانی که حاکمیت وظایف تسهیل‌گری خود را در حوزه سلامت دیجیتال انجام ندهد، فکر نمی‌کنم در آینده شاهد تحولات چشم‌گیری در این حوزه باشیم. در سال 1402، به دلیل تغییراتی که در حکومت رخ داد، شاهد یک دوگانگی در حوزه سلامت دیجیتال بودیم. گروه اول، شامل افرادی بود که سیاست قانون‌گذار و منافع بخش خصوصی را در نظر می‌گرفتند؛ اما گروه دوم، همچنان به نگرش سنتی و تمامیت‌خواهی پایبند بودند. این وضعیت از یک جهت می‌تواند مفید باشد، اما از جهت دیگر ممکن است مشکل‌ساز باشد.
در حال حاضر، می‌توان گفت که در بخش حکومت و سیاستگذاری، افرادی وجود دارند که با درنظرگرفتن منافع حاکمیت از بخش خصوصی حمایت می‌کنند و به مسیر آنها کمک می‌کنند تا بخش رگولاتوری حوزه سلامت دیجیتال با کیفیتی بالا شکل بگیرد. سال گذشته، در جلسات کارگروه اقتصاد دیجیتال، تلاش‌های بسیاری از جانب وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد و معاونت علمی و فناوری برای تصویب آیین‌نامه‌های ماده 8 و ماده 22 تصویب‌نامه 5 تیر هیئت‌وزیران انجام شد. اگرچه حوزه سلامت به دلیل اینکه در ابتدای مسیر قانون‌گذاری قرار دارد با چالش‌های بسیاری روبرو است.
از طرفی سازمان غذا دارو با اعمال نگاهی واپسگرا و تمامیت خواه تلاش می‌کند، متولی‌گری حاکمیت را در سامانه‌ها برخلاف اصل 44 و همچنین ماده 107 برنامه هفتم توسعه انجام بدهد. در صورتیکه این موارد دیگر نباید متولی‌گری سامانه‌های دولتی را داشته باشد و باید به بخش خصوصی واگذار شود. علی رغم همه قوانین و موضوعاتی که وجود دارد متاسفانه هنوز افرادی هستند که نگاه تمامیت‌خواه و صنفی به موضوعات دارند. این نگاه‌های غیرهمراه با بخش خصوصی چالش‌برانگیز است و بعضا انرژی بسیاری را از کسب‌و‌کارهای بخش خصوصی می‌گیرد، بنابراین نیاز داریم که حاکمیت دیدگاه خود را نسبت به بخش خصوصی بازنگری کند.

با توجه به موانع موجود در حوزه سلامت دیجیتال، سال 1403 را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

سال 1403 را سالی بسیار موفق در زمینه سلامت دیجیتال پیش‌بینی می‌کنم. اسناد بالادستی برای تنظیم حوزه سلامت دیجیتال در حال تصویب هستند و امیدوارم این فرآیند بدون مشکلات پیش برود و نقش‌آفرینی‌های مهمی در کارگروه اقتصاد دیجیتال اتفاق بیفتد. آرزو می‌کنم با همکاری فعالیت‌های کارگروه اقتصاد دیجیتال، قوانین سلامت دیجیتال به جایگاه مناسبی در نظام سلامت برسد. در سال گذشته، مسیر موفقیت‌آمیزی را در حوزه کارگروه اقتصاد دیجیتال مشاهده کردم و با تجربه‌ام به عنوان نماینده بخش خصوصی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی و دبیر کمیسیون سلامت دیجیتال در کارگروه اقتصاد دیجیتال، این مسیر را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم.

امیدوارم که با حضور افرادی که دید واقع‌بینانه‌ای نسبت به این مسائل کسب‌وکارهای بخش خصوصی دارند و تمایل به کمک به تقویت حوزه دارند، اقتصاد سلامت دیجیتال در کشور ما به رشدی قابل توجه برسد و بتوانیم از ظرفیت‌هایش برای ارتقاء دسترسی، افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها در ارائه خدمات به مردم بهره‌برداری کنیم. همچنین بتوانیم با غلبه بر چالش‌ها و حضور افراد مشتاق به توسعه بخش خصوصی در بدنه حاکمیت، در سال 1403 به نتایج مطلوبی دست یابیم.

نویسنده: هانیه عرفانی‌نژاد

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها