تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

چالش سال ۱۴۰۳، زنجیره ارزش سلامت است
سعید طاهری، مدیرعامل دکتر نکست در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز عنوان کرد:

چالش سال ۱۴۰۳، زنجیره ارزش سلامت است

چالش سال ۱۴۰۳، زنجیره ارزش سلامت است

سلامت دیجیتال یک ابزار کاربردی و حیاتی در نسل امروز است. دسترسی آسان به درمان، ویزیت‌آنلاین، نسخه الکترونیک و حتی چت‌بات‌هایی که به کمک هوش مصنوعی ارائه شده‌اند، ذائقه جمعی را برای درمان به طورکلی متحول ساختند. امروزه سلامت دیجیتال به نحوی پیش رفته است که کاربران خودمراقبتی و دریافت درمان در محل زندگی را به ملاقات حضوری با پزشک ترجیح می‌دهند. ناگفته نماند که سلامت دیجیتال مانند سایر کسب‌وکارها در ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند که شنیدن آن از فعالان متخصص این حوزه خالی از لطف نیست. در گفت‌وگوی سعید طاهری، بنیان‌گذار و مدیرعامل دکتر نکست با تریبون‌‌نیوز، درباره موانع استارتاپ‌های حوزه سلامت دیجیتال در سال گذشته و پیش‌بینی سال 1403 برای این کسب‌‌وکارها، صحبت شده که در ادامه آن را می‌خوانید.

آقای طاهری، از دیدگاه شما سال 1402 در اکوسیستم استارتاپی کشور چگونه بود و خواسته شما به عنوان یک فعال بخش خصوصی در حوزه سلامت دیجیتال از رگولاتوری چیست؟

سال 1402، از نظر، تامین مالی، وام و جریان نقدینگی کسب‌وکارها با چالش‌های بسیای مواجه بود. در ابتدای سال، سیاست‌های انقباضی بسیاری بر بانک‌ها اعمال شد که منجر به کمبود نقدینگی شد. علاوه بر این، بسیاری از شعارهای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به واقعیت تبدیل نشد. ناامنی در زمینه سرمایه‌گذاری باعث شد تا استارتاپ‌ها با موانع زیادی در زمینه جذب سرمایه روبرو شوند. به طورکلی، در سال گذشته به جز سرمایه‌گذاری گلرنگ بر تپسی، تزریق سرمایه موفقیت‌آمیزی در اکوسیستم استارتاپی نداشتیم.
اگر بخواهم خواسته‌ام از نهاد ناظر را در یک جمله بگویم آن است که «مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان!»، چراکه نقص‌های زیادی را در قوانین حاکم وجود دارد و چون رگولاتور در اعمال قوانین شفاف نیست، تفسیر به رای‌های بسیاری انجام می‌شود. از طرفی دیگر، در تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها، رگولاتور یکه‌تازانه عمل می‌کند و به‌نظر می‌رسد که رای بخش خصوصی برای آنها فاقد اهمیت است. به اعتقاد من، بخش خصوصی به عنوان یک بازیچه در فرآیند تصویب آیین‌نامه و تصمیم‌گیری‌ها عمل می‌کند، زیرا تصویب آیین‌نامه بدون دخالت منصفانه بخش خصوصی انجام می‌شود. به عنوان مثال، در وزارت بهداشت و ارتباطات، ما شاهد ارسال بد‌موقع آیین‌نامه‌ها به بخش خصوصی بودیم، به‌طوری که تا زمان تصویب آیین‌نامه، فرصت کافی برای اعمال نظر بخش خصوصی باقی نمی‌ماند.

سال جدید را برای استارتاپ‌های حوزه سلامت چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

تقریبا همه فعالان بخش خصوصی و دولتی معتقدند که در سال 1403، یک شوک اقتصادی در زمینه قیمت ارز خواهیم داشت که احتمالا منجر به نوسانات قیمت ارز و تاثیرات منفی در بخش سرمایه‌گذاری خواهد شد. در این شرایط، سرمایه‌گذاران تمایل دارند سرمایه خود را به طلا و دلار تبدیل کنند و از سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها اجتناب کنند. همچنین، در زمینه زنجیره تأمین دارو و تجهیزات پزشکی با اختلالات قابل توجهی روبرو هستیم و در شش ماهه ابتدای سال جدید قطعا با مشکلات جدی در این زمینه روبرو خواهیم شد. به علاوه، نارضایتی پزشکی و چالش‌های بیمه‌ای در حوزه سلامت از جمله چالش‌های موجود در حوزه ماست. سال 1403 احتمالا سختی‌های خود را در زنجیره ارزش سلامت نشان خواهد داد، بنابراین در لایه سیاست‌گذاری و اجرای قوانین نیازمند اصلاحات هستیم.

نویسنده: هانیه عرفانی‌نژاد

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها