تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

سال گذشته پر از ابهام در قانون‌گذاری برای استارتاپ‌ها بود
مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار تاپین در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز بیان کرد:

سال گذشته پر از ابهام در قانون‌گذاری برای استارتاپ‌ها بود

سال گذشته پر از ابهام در قانون‌گذاری برای استارتاپ‌ها بود

لجستیک در صنعت خرده‌‌‌فروشی آنلاین از اهمیت بسزایی برای کسب‌و‌کارها در تأمین کالاها و خدمات به مشتریان برخوردار است. تأکید بر توسعه بخش لجستیک در سرمایه‌گذاری‌ها و تخصیص منابع مالی توسط کسب‌و‌کارها و خرده‌‌‌فروشی‌‌‌های آنلاین بسیار حیاتی است. با این وجود، کسب‌و‌کارهای آنلاین هنوز با چالش‌های زیادی در این زمینه مواجه هستند که ممکن است موجب نارضایتی کاربران شده و رشد آنها را محدود کند. تورم حاکم بر کشور، اقتصاد ناپایدار، قیمت‌های ناگهانی و افزایش نرخ دلار نقش زیادی در فرسودگی صنعت لجستیک و ناامیدی فعالان آن داشته است. حالا که سال 1402 به پایان رسیده است، درباره چالش‌های سال گذشته و پیش‌بینی سال جدید با مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار تاپین گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

آقای ملک محمدی، سال 1402 از دیدگاه شما چگونه بود و به عنوان یکی از فعالان اکوسیستم دیجیتال کشور چه خواسته‌ای از نهادهای قانون‌گذار دارید؟

سال 1402 پراز ابهام و تردید بود، به نحوی‌که بسیاری از فعالان این حوزه تصمیم به مهاجرت گرفتند و برخی دیگر در کشور ماندند و تلاش کردند تا شرایط را برای رشد استارتاپ‌ها بهبود ببخشند. در کل، اصلی‌ترین مشکلی که در سال گذشته مشاهده کردم، عدم شفافیت در فرآیند قانون‌گذاری بود. برخوردهای سلیقه‌ای و عدم اعمال قوانین مدون باعث می‌شود که به عنوان موسس یک کسب‌وکار نتوانید به‌طور موثر برنامه‌ریزی کنید و تصمیم‌های اتخاذ شده به صورت لحظه‌ای و مبتنی بر فرض گرفته شوند. این موضوعات گاهی اوقات به گونه‌ای شدید هستند که کسب‌وکارها را به‌طور کامل تحت تأثیر قرار می‌دهند، مانند وقایعی که برای شرکت‌های معروف مانند دیجی‌کالا و دیوار رخ داد. بنابراین، ضروری است که قانون‌گذاران در فرآیند تدوین قوانین خود، اکوسیستم نوآوری کشور را در نظر بگیرند.

سال 1403 را در فضای نوآوری کشور چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

با توجه به اتفاقات سال گذشته، لزوم توجه دولت به اصلاح و تثبیت شرایط فعلی افزایش یافته است. بنابراین لازم است دیدگاه رگولاتوری در برخورد با اکوسیستم نوآوری اصلاح شود. اینکه آیا رگولاتوری برای تغییر شرایط مذکور در سال آینده اقدامی انجام خواهد داد یا خیر، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مهم است که حاکمیت در سطح رگولاتوری باقی بماند و نقش تنظیم‌گری خود را بدون دخالت در مسائل بنگاه‌داری ایفا کند و اینکه تصمیمات اتخاذ شده بر اساس چارچوب و قوانین مشخص باشد تا امکان اعمال تصمیمات سلیقه‌ای را از بین ببرد.

نویسنده: هانیه عرفانی‌نژاد

 

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها