تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

نوع نگرش به توسعه باید در میان بازیگران سنتی اصلاح شود
احمد واشقانی‌فراهانی، مدیرارشد سرمایه گذاری دیجی‌کالا در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز بیان کرد:

نوع نگرش به توسعه باید در میان بازیگران سنتی اصلاح شود

نوع نگرش به توسعه باید در میان بازیگران سنتی اصلاح شود

حوزه سرمایه‌گذاری مانند سایر حوزه‌ها در سال گذشته با چالش‌ها و مشکلات بسیاری روبرو بود. از طرفی تورم و نوسانات اقتصادی می‌تواند تاثیرات مختلفی بر سرمایه‌گذاری خطرپذیر داشته باشد. افزایش نرخ تورم ممکن است باعث کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر شود، زیرا ارزش پول کاهش می‌یابد و احتمال افزایش نرخ‌های بهره‌برگشتی و افزایش هزینه‌ها وجود دارد. از طرف دیگر، برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است در این شرایط ترجیح دهند تا به جای سرمایه‌گذاری بر استارتاپ، بر طلا و ارز سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند ارزش سرمایه خود را در مقابل تورم حفظ کنند یا ارزش بیشتری کسب کنند. از این رو، تورم می‌تواند تصمیمات سرمایه‌گذاری خطرپذیر را تحت تأثیر قرار دهد و استراتژی‌های متنوعی برای مدیریت این ریسک‌ها وجود دارد. با توجه به تحولات اقتصادی و اجتماعی سال گذشته با یکی از فعالان حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه درباره چالش‌های این حوزه در سال گذشته، استراتژی پیشنهادی او و پیش‌بینی سال جدید گپ‌وگفتی داشتیم. گفت‌وگوی تریبون‌نیوز با احمد واشقانی‌فراهانی، مدیرارشد سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا را در ادامه می‌خوانید.

آقای فراهانی سال گذشته را در فضای سرمایه‌گذاری جسورانه چطور ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید در این حوزه نیازمند رفع چه چالش‌هایی هستیم؟

در سال 1402 ما بر چندین موضوع تمرکز داشتیم، یکی از آنها موضوع کاهش مالیات به سبب اعتبار مالیاتی سرمایه‌‌گذاری (investment tax credit) بود که اشتیاق زیادی را برای سرمایه‌گذاران سنتی ایجاد کرد تا بتوانند در فضای سرمایه‌گذاری ورود پیدا کنند اما این روش به واسطه عدم قطعیت، پیچیدگی و قانون‌گذاری نامناسب به نتیجه مطلوبی نرسید؛ به همین خاطر فکر می‌کنم قانون‌گذار در سال جدید باید به این موضوع نیز توجه کند. در خروجی تکس کردیتینگ، سی‌وی‌سی‌ها رشد بالایی داشتند و به دنبال افزایش سرمایه ثابت خود بودند، مانند سرمایه‌گذاری گلرنگ بر تپسی. بنابراین به اعتقاد من، در سال جدید بیشتر شاهد این مدل سرمایه‌گذاری‌ها خواهیم بود.

سال آینده را در اکوسیستم نوآوری کشور چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 1402 مسیری نزولی را طی کردند و متحمل ریسک بالایی شدند، چون به صورت مستقل سرمایه‌گذاری کردند و سرمایه‌گذار زنجیره ارزش محور ندارند. اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری، نوع نگاه ورود به بازار سرمایه‌گذاری را شاید تسهیل کند اما چیزی که قطعیت دارد آن است که نوع نگرش به توسعه باید در میان بازیگران سنتی اصلاح شود و به‌نظرم سال آینده رسانه‌ها و قانون‌گذاران باید در این زمینه تلاش کند تا تصویر شفاف‌تری برای بهبود مسیر توسعه در اکوسیستم نوآوری کشور فراهم شود تا سرمایه‌گذار سنتی با منطق مالی نه صرفا اعتبار مالی وارد فضای سرمایه‌گذاری شود.

نویسنده: هانیه عرفانی‌نژاد

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها