تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

انتقاد از دخالت شورای عالی نظارت در امور اتاق بازرگانی ایران
در یازدهمین نشست از دوره دهم هیئت‌نمایندگان اتاق ایران مطرح شد:

انتقاد از دخالت شورای عالی نظارت در امور اتاق بازرگانی ایران

انتقاد از دخالت شورای عالی نظارت در امور اتاق بازرگانی ایران

یازدهمین جلسه دهمین دوره هیئت‌نمایندگان اتاق ایران با شرکت فعالان بخش خصوصی در اتاق ایران برگزار شد.
به گزارش تریبون‌نیوز، در این جلسه که اولین نشست اعضای اتاق بازرگانی ایران در سال جدید بود، نمایندگان بخش خصوصی به سخنرانی درباره ضرورت تحقق شعار سال و تقویت تولید و تجارت پرداختند.

دولت باید رویکرد خود را در مقابل بخش خصوصی تغییر دهد

آرمان خالقی، عضو هیئت‌نمایندگان اتاق ایران در این نشست گفت: «برای تحقق سال جهش تولید نیازمند اقداماتی هستیم، در این راستا هر چقدر محصولات تولیدی را افزایش دهیم قاعدتاً جهش تولید اتفاق می‌افتد. مهم آن است که محصولات را کجا عرضه می‌کنیم، چراکه توان اقتصادی مردم برای خرید کاهش پیدا کرده است. بنابراین، امیدوارم بتوانیم محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم. از طرفی هر چقدر تصدی‌گری دولت در اقتصاد کمتر شود و از بنگاه‌داری دست بکشد، اقتصاد ما مردمی‌تر خواهد شد. به همین خاطر تا زمانی که اقتصاد ما دستوری و شبه دولتی باشد مردم ما قادر به مشارکت در آن نخواهند بود.»

خالقی ادامه داد: «سهم دولت در اقتصاد تغییر چندانی نداشته و همچنان بنگاه‌دار است. اگر دولت تغییر رفتار و روش ندهد، طبیعتاً در روی همین پاشنه می‌چرخد. اگرچه اتاق بازرگانی این وظیفه را برای خود در نظر داشته تا با کمک شورای گفت‌و‌گو و سارین تلاش کند تا موضوع مطالبات بخش خصوصی را در حوزه بهبود محیط کسب‌و‌کار رصد کند. اگر دولت زمینه را برای ایفای نقش بخش خصوصی فراهم نکند، امسال شاهد عدم تحقق اهداف تعیین شده خواهیم بود.»

همایش بین المللی کرمان آیدکس، گامی موثر برای توسعه سرمایه‌گذاری

مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان با اشاره بر اینکه دومین دوره رویداد کرمان آیدکس به مدت 4 روز در اردیبهشت ماه 1403 در دو بخش نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و 20 پنل تخصصی و بهره‌گیری از متخصصین داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود، گفت: «قصه این همایش از آنجایی شروع شد که ما نقش اتاق‌های بازرگانی را به عنوان مشاور سه قوه، مسئول رونق و توسعه کسب‌و‌کار بررسی کردیم و متوجه شدیم که در کرمان برای توسعه سرمایه‌گذاری اقدامی را انجام دهیم. همانطور که می‌دانید کرمان در زمینه سرمایه‌گذاری عظیم در بخش معادن معروف است، بنابراین ما لازم دیدیم که ببینیم آیا این سرمایه‌گذاری منجر به توسعه پایدار شده است یا خیر. نتیجه‌گیری از این مطالعات این بود که بیش از 75 درصد این شاخص مطلوب نبوده و کرمان به لحاظ توسعه پایدار شاخص‌ها به شدت ناپایدار است. بنابراین ما با همفکری تمامی قوا در بخش‌های مختلف تصمیم گرفتیم تا با کمک ظرفیت مطالعاتی کرمان همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمان آیدکس را طراحی کنیم.»

او با تاکید بر اینکه قرار است فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری به ارزش 400 هزار میلیارد تومان در این همایش معرفی شود، افزود: «هدف ما ایجاد ارتباط بین صنایع بزرگ و کوچک و خلق زنجیره ارزش بود. دیدگاه ما بر اساس فناوری و نوآوری بود تا بیشترین بازدهی ممکن را داشته باشد. ما نهادهای سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و… را به این همایش دعوت کردیم تا این فرصت‌ها را در حضور آن‌ها ارائه دهیم.»

حمیدرضا صالحی، عضو هیئت‌نمایندگان اتاق ایران و تهران درباره توسعه انرژی‌های تجدید ناپذیر در ایران به سخنرانی پرداخت.

صالحی با تاکید بر توسعه انرژی تجدیدناپذیر و ناترازی گاز و برق در کشور گفت: «ما چند سالی است که درگیر ناترازی هستیم در تابستان با کمبود برق و در زمستان با مشکل کمبود گاز مواجه هستیم. دولت بستری را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد نکرد تا بتواند پروژه‌های برق و گاز را در کشور راه‌اندازی کند.» به گفته صالحی، ناترازی برق در سال 1401، 10 هزار مگاوات و در سال 1402، 12 هزار مگاوات بوده است.

تاثیر ناترازی برق در نیاز صنایع

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران بیان کرد: «براساس تحقیقات مرکز پژوهش‌های انجمن ساتکا ما در استان‌های فارس، تهران، یزد و بوشهر بیشترین ناترازی برق را شاهد بودیم. اگر فشارافزایی نکنیم با افزایش مصرف هرساله برق، وضعیت ناترازی برق بیشتر نیز خواهد شد.»

او تصریح کرد: «یکی از راه‌های کاهش ناترازی برق توسعه انرژی تجدیدپذیر است. در اروپا حتی در خانه‌هایشان از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند مانند آلمان که دو میلیون خانه در این کشور بر روی سقفشان مجهز به نیروگاه‌های خورشیدی هستند، ولی در ایران این عدد بسیار پایین است. در واقع ما هنوز نتوانستیم در اکوسیستم زندگی خودمان این روش را مرسوم کنیم.»

به گفته صالحی، در دنیا 84 درصد ظرفیت تولید برق از گروه تجدیدپذیرها تامین می‌شود و 348 هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر در یک سال افزایش داشته است. همچنین می‌توانند با کمک آنها اشتغال‌زایی کرد.

او همچنین افزود: «ما تمرکز خود را بر روی ظرفیت ماده 12 قرار داده‌ایم که از طریق صرفه‌جویی در مصرف سوخت، سرمایه تأمین می‌شود. باید ظرفیت‌های این حوزه را شناسایی کرده و بر آن سرمایه‌گذاری کنیم.»

حسین سلاح‌ورزی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران نیز گفت: «بعد از برگزاری مجدد انتخابات ریاست اتاق ایران در بهمن سال ۱۴۰۲، هشدار داده بودم که چالش‌های اتاق ایران از بین نخواهد رفت. به‌نظر می‌رسد دولت به این شکل باور دارد که اتاق ایران دنبال از بین بردن جایگاه و اقتدار دولت است، به همین دلیل تلاش می‌کند تا نهاد مدنی به نام اتاق را ضعیف کند. در این راستا و در مرحله اول، دولت این سیگنال را ارسال کرده که اراده خارجی ممکن است در امور اتاق‌ها دخالت کرده و سرنوشت انتخابات اتاق‌ها را تغییر دهد.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در ادامه گفت: «دولت همچنین بنا داشت که تعداد نمایندگان تشکل‌های اتاق ایران را محدود کند که البته در نشست 26 اسفند با تدبیر هیئت‌رئیسه انجام نشد. اقدام دیگر آن بود که رکن جدیدی در اتاق ایران شکل دهند و این رکن قرار است به جای هیئت‌نمایندگان اتاق ایران و هیئت‌رئیسه تصمیم‌گیری کند.»

او تصریح کرد: «آیا اقتصاد کشور مشکل دیگری به جز دخالت در امور اتاق بازرگانی ایران ندارد تا وزرای اقتصاد بیش از ده‌ها جلسه رسمی و غیررسمی خود را به این موضوع اختصاص دهند؟
ناترازی انرژی مگر باعث تعطیلی بنگاه‌های تولیدی در تابستان به علت کمبود برق و زمستان به خاطر کمبود گاز نمی‌شود؟ در سال گذشته برای اولین بار کسری تراز تجاری‌مان رکورد زد. ارزش‌افزوده بخش صنعت و معدن منفی شده است و هیچ اقدامی برای این موضوع انجام نشده است. چرا به ارتقای بازار سرمایه فکر نمی‌شود و تنها به دخالت در امور اجرایی اتاق ایران توجه می‌شود؟»

عضو هیئت‌نمایندگان اتاق ایران گفت: «تقاضای من از اعضای هیئت‌رئیسه آن است که اجازه تداوم دخالت و دست‌اندازی در خانه بخش خصوصی را ندهند. از هیئت‌رئیسه منتخب خود حمایت کنیم، اجازه ندهیم شورای عالی نظارت برخلاف قوانین هر گونه دستورالعملی را قبل از تصویب در جلسه هیئت‌نمایندگان ابلاغ و اجرا کند و همچنین از ایجاد عنصر جدیدی برای دخالت در امور اتاق جلوگیری کنیم که خلاف قوانین باشد.»

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران با اشاره بر شعار امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: «مقام معظم رهبری به صورت علمی و کارشناسی شده مشکلات کشور را رصد کردند و توصیه بسیار مهمی برای ملت ایران و مسئولین نظام انجام دادند. اعضای اتاق ایران هم در همین راستا برنامه‌هایی را برای تحقق تکلیف رهبر معظم کشور تنظیم کردند.»

رئیس اتاق ایران در بخش بعدی سخنان خود بیان کرد: «فعالان اقتصادی معتقدند که جهش تولید را می شود در کشور انجام داد. اما اجرایی شدن آن نیازمند تامین زیرساخت‌ها برای بخش خصوصی است. ما معتقدیم با وجود مشکلاتی مانند تامین ارز و نقدینگی جهش تولید با مشکل روبرو خواهد شد و مسئولین بانک مرکزی باید برای آن تدبیر بیاندیشند.»

در ادامه جلسه، بهرام شکوری، عضو هیئت‌نمایندگان اتاق ایران به تداخل‌های اخیر شورای عالی نظارت بر اتاق ایران پاسخ داد.
او اظهار کرد: «پرداختن شورای عالی به موضوع عضویت تشکل‌ها در هیئت نمایندگان وظیفه شورای نظارت نیست. ساماندهی تشکل‌ها وظیفه هیئت نمایندگان است و هر اصلاحیه باید پس از تصویب در هیئت نمایندگان، به شورای نظارت ارجاع شود.»

محمد دانیالی، عضو دیگر هیئت‌نمایندگان اتاق ایران، با تأکید بر حفظ استقلال اتاق ایران و بازگشت هیئت‌نمایندگان به نقش سیاست‌گذاری خود، بیان کرد: «هیئت رئیسه باید صرفاً مصوبات هیئت نمایندگان را اجرا کند.»

حاج کریم، عضو دیگر هیئت‌نمایندگان اتاق ایران، تأکید کرد: «تصویب هر قانون در هیئت نمایندگان صورت می‌گیرد و هر مصوبه ابتدا باید در هیئت‌نمایندگان تصویب شود تا ارزش قانونی بگیرد. او افزود که هیئت‌رئیسه بدون تصویب هیئت نمایندگان، مجاز به اجرای هیچ مصوبه‌ای نیست.»

علی‌اصغر جمعه‌ای، عضو دیگر هیئت‌نمایندگان اتاق ایران، با تأکید بر استقلال اتاق ایران در قانون، خواستار رعایت قوانین توسط شورای عالی نظارت شد. او بیان کرد که هیچ مصوبه‌ای نباید پیش از تصویب هیئت‌نمایندگان تصویب شود.

مسعود بختیاری، عضو دیگر هیئت‌نمایندگان اتاق ایران، اظهار کرد: «اقدامات شورای عالی نظارت پیام منفی به بخش خصوصی ارسال می‌کند. او خواستار پیشگیری از دخالت‌های غیرقانونی شورای نظارت بر ارکان اتاق و تشکل‌ها شد.»

حلوایی، عضو دیگر هیئت‌نمایندگان اتاق ایران، نگرانی تشکل‌ها از کاهش وزن و اثر خود در اتاق را بیان کرد و خواستار توجه هیئت‌رئیسه به نظرات هیئت‌نمایندگان و تشکل‌ها شد.

در ادامه این اظهارات، یک مصوبه با ۹۴ درصد آرا توسط هیئت‌نمایندگان تصویب شد که بر اساس آن، شورای عالی نظارت موظف است پیش‌نویس هر مصوبه یا اصلاح آیین‌نامه‌ای را ابتدا به هیئت‌رئیسه ارائه کند تا پس از تصویب در هیئت‌نمایندگان، تصویب شود. بدون رعایت این مراحل، هیئت‌رئیسه مجاز به شرکت در جلسه شورای نظارت نیست.

رای‌گیری اصلاح شیوه‌نامه تشکیل و اداره کمیسیون‌های اتاق ایران

بعد از این موارد، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی سال ۱۴۰۲ اتاق ایران با ۶۸ درصد آرا به موسسه حسابرسی رهیافت و همکاران رسید.

در ادامه، گزارش اصلاح شیوه‌نامه تشکیل و اداره کمیسیون‌های اتاق ایران توسط علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مطرح شد. این شیوه‌نامه که شامل ۲۸ ماده است، با ۹۴ درصد آرا تصویب شد.

در بخش پایانی جلسه، صادقی، عضو هیئت‌نمایندگان اتاق ایران از باطل کردن یک‌باره انتخابات اتاق آبادان انتقاد کرد و تغییر رویکرد شورای عالی نظارت را خواستار شد.

حسن‌زاده نیز از حمایت اتاق از اعضا و همکارانش و اجرای دقیق قانون تأکید کرد: «اتاق ایران همواره همراه دولت بوده و تعامل خوبی با مسئولان دولتی دارد.»

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها