تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

چالش حوزه سلامت دیجیتال، نداشتن متولی یکپارچه است
مهرشاد تیموری، مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز بیان کرد:

چالش حوزه سلامت دیجیتال، نداشتن متولی یکپارچه است

چالش حوزه سلامت دیجیتال، نداشتن متولی یکپارچه است

پاندمی کرونا باعث شد، بازیگران زیادی وارد اکوسیستم سلامت دیجیتال کشور شوند. پس از آن، ورود پزشکان و کادر درمان به حوزه استارتاپ‌ها منجر شد میزان تقاضا در این حوزه افزایش پیدا کند و حتی سرمایه‌گذاری در آن بیشتر شود. با این وجود، همچنان نوآوری در حوزه سلامت با مشکلات بسیاری از جانب رگولاتوری مواجه است. به گفته مهرشاد تیموری، مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط، اعمال قوانین لحظه‌ای، نبود شفافیت در قانون‌گذاری و پراکندگی در متولیان این حوزه منجر شده که یک متولی مشخص برای حوزه سلامت کشور تعریف نشود.
به اعتقاد تیموری، هر چه حاکمیت کمتر در مسائل مربوط به حوزه سلامت دیجیتال ورود کند، آنها با چالش‌های کمتری روبرو خواهند بود. در ادامه، گفت‌وگوی تریبون‌نیوز با مهرشاد تیموری، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط را درباره چالش‌های سال گذشته و پیش‌بینی سال آینده می‌خوانید.

آقای تیموری، سال 1402 را در حوزه سلامت دیجیتال چطور ارزیابی می‌کنید و تقاضای شما از نهادحاکمیت به عنوان فعال بخش خصوصی چیست؟

هیچ نقطه مثبتی در سال 1402 نبود، مگر مشکلاتی که به آبروی حوزه سلامت دیجیتال لطمه زد.
در تابستان به دلیل قطعی برق اختلال‌‌های مکرر اینترنت، سرورها و سرویس‌های استوریج دیتا سنترها را تجربه کردیم. ما حتی در روزهای پایانی سال هم قطعی استوریج را از سرگذراندیم. این در حالی است که در روزهای پایانی سال بیماران و پزشکان به حمایت بیشتری نیاز دارند. همچنین انتظار امکان استفاده از پلتفرم برای دسترسی به پرونده بیمار را دارند. عدم دسترسی پزشک به پرونده بیمار، ما را به عنوان یک پلتفرم دچار چالش می‌کند. درچنین موقعیتی تنها جایی که پزشک به آن دسترسی دارد، تیم پشتیبانی پلتفرم است. در این شرایط همه پزشکان حق اطلاع از زمان برطرف شدن مشکل را دارند. این در حالی است که ما هم اطلاعی از این موضوع نداریم!
در این بین چالش‌های نسخه‌نویسی آنلاین هم همیشه وجود داشته است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، اختلالات تامین اجتماعی افزایش پیدا کرده است. این اختلالات تا جایی است که از صبح به شکل لحظه‌ای و مکرر وجود دارد.
در میان تمام این مشکلات؛ وضع قوانین ناگهانی مانند اشتراک‌گذاری یکسری اطلاعات با دولت، چالش متفاوت‌تری را برای ما رقم می‌زند. این در حالی است که اطلاعات پرونده بیمار در همه کشورها در گروه اطلاعات محرمانه قرار دارد و ما در بقراط نسبت به اطلاعات محرمانه پزشکان تعهد داریم.
واقعیت این است که همیشه بعضی تصمیمات بدون محاسبات کلان اعلام می‌شود، در هر حوزه‌ای مسائل و مشکلات متفاوت است و باید یک متولی متخصص موضوع را بررسی کند. در صورتیکه که در حوزه سلامت این متولی متخصص وجود ندارد. به همین دلیل تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی قوانین توسط سازمان‌ها و حوزه‌های غیر متخصص در حوزه سلامت دیجیتال انجام می‌شود.
متولیانی مانند، وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت و سازمان نظام پزشکی هر کدام تصمیمات جداگانه‌ای درباره حوزه سلامت دیجیتال می‌گیرند و در نهایت تمام عواقب و چالش‌ها را ما پلتفرم‌های خصوصی باید بپردازیم.
یکی از همین چالش‌ها، اظهارنظر درباره ذخیره‌سازی پرونده بیماران در سرورهای وزارت بهداشت بود. در این شرایط سوال اساسی این است که با توجه به عدم پایداری تجربه شده در سرورهای تامین اجتماعی و بیمه سلامت، آیا وزارت بهداشت دچار عدم پایداری در حفظ این اطلاعات نخواهد شد؟
آیا وزارت بهداشت تعهدی برای حفظ این اطلاعات دارد؟ آن هم در شرایطی که پزشک فقط با پلتفرم در ارتباط است و حفظ امنیت اطلاعات را از پلتفرم مطالبه می‌کند.
به طور خلاصه من فکر می‌کنم هر چه حاکمیت کمتر به این موارد ورود کند ما با چالش‌های کمتری مواجه شویم‌!
سال 1402 سرشار از چالش و مشکل بود. با این حال، ما مسیری که در آن قدم گذاشته‌ایم را ادامه خواهیم داد.

دیدگاه شما درباره سال جدید چگونه است؟

امیدواریم سال 1403 سالی کم چالش‌تر برای اکوسیستم استارتاپی ایران خصوصا حوزه سلامت دیجیتال باشد. و بتوانیم مسیر هموارتری را تجربه کنیم. مسیری که پیش از سال 1400 کمی تا قسمتی هموار شده بود اما در یکی دو سال اخیر با دست‌اندازهای زیادی مواجه شد.

نویسنده: هانیه عرفانی‌نژاد

 

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها